tirsdag 4. juni 2019

Arbeidskrav i spikking

Vi fikk innføring i spikking under den nest siste samlingsuken. Dette er det siste arbeidskravet vi skulle gjennomføre. Det er utrolig hvor fort dette året har gått, og jeg sitter igjen med masse kunnskap og inspirasjon til hvordan jeg kan arbeide med kunst og håndverk når jeg er ferdig utdannet. Når jeg gikk på grunnskolen husker jeg hvordan vi arbeidet med sløyd. Det gikk mye i laging av skaft til både kniv og ostehøvel.

På samlingen fikk vi inspirasjon til hva vi kunne lage i forbindelse med dette arbeidskravet. Vi fikk både tremateriale og spikkekniv. Jeg bestemte jeg for å lage en skål ut av en rikule. Gjenstanden vi lagde skulle også ha utskjært dekor eller farge. Nedenfor ser du bilder av prosessen.








Når jeg var fornøyd med formen, begynte pusseprosessen. Dette var en svært tidskrevende prosess. Når jeg var fornøyd med pussingen, skjærte jeg ut dekor med spikkekniv. Nedenfor kan du se hvordan dekoret ble.


For å fremheve dekoret, valgte jeg å tilsette farge. Fargen er blandet med kaffe og egg. Jeg helte blandingen over skålen, slik at det fikk trekt ned i dekoret. Deretter tørket jeg bort det overfladiske.

¨

Deretter oljet jeg skålen med kaldpresset olivenolje. Nedenfor ser du resultatet av skålen. 




Jeg ble fornøyd med resultatet til slutt. Dette var en svært lærerik prosess. Jeg er overrasket over hvor tidskrevende det var å lage denne skålen. Dette er kanskje ikke noe jeg ville gjort ute i skolen med elevene, da prosessen var lang. Men jeg ser på dette som god læring, som jeg tar med meg videre.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Refleksjoner rundt spikking i skolen

I dette innlegget skal jeg reflektere rundt det å ha spikking i kunst og håndverk på grunnskolen. Jeg tenker at flere lærere er svært skepti...