tirsdag 4. juni 2019

Arbeid med leire med småskolebarn

Det er mange måter en kan arbeid med leire i småskolen. I hovedsak er leire og keramikk knyttet til kunst- og håndverk, men kan også gjennomføres på et tverrfaglig plan. Eksempelvis kan det knyttes opp mot naturfag, der en kan dra på forskjellige ekskursjoner, der elevene selv kan få undersøke ulike typer leire. En kan også blande inn andre fag, som eksempelvis matematikk, da elevene kan få i oppgave å måle omkrets og areal i et produkt de skal ferdigstille, samfunnsfag og religion, der elevene skal lage og utforme ulike bygninger og religiøse symboler.

Det er en del faktorer en må ta stilling til når en skal bruke leire i undervisningssammenheng. Blant annet må en tenke på økonomiske forhold, da ikke alle skoler har muligheten til å gå til innkjøp av leire, ovn og annet utstyr. En må også tenke på hvilke årstid man går til anskaffelse av leire, da leiren ikke er optimal året rundt.


Et mulig undervisningsopplegg for småtrinnet er å lage skål ved hjelp av rullede pølser av leire. For å unngå utfordringer er det viktig å gi informasjon om hvordan leiren ”oppfører seg”, og hvordan en skal oppbevare den for at den ikke skal tørke inn. Først er det hensiktsmessig å starte med en gjennomgang av utstyr, utforming og modellere gjenstanden elevene skal lage. Først må elevene lage en rund bunn til skålen. Her kan en trekke inn matematikk, da elevene laget en geometrisk figur. Videre skal elevene rulle pølser i ulike lengder for å bygge opp skålen. Her er elevene nøtt til å forske på hvor lange pølsene skal være, slik at skålen får riktig form. Når elevene har fått ønsket form på skålen, får elevene mulighet til å male og dekorere skålene sine. Videre er det mulig for glasering. Denne aktiviteten kan tilpasses ulike alderstrinn og nivå med å lage mer eller mindre avanserte skåler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Refleksjoner rundt spikking i skolen

I dette innlegget skal jeg reflektere rundt det å ha spikking i kunst og håndverk på grunnskolen. Jeg tenker at flere lærere er svært skepti...