tirsdag 6. november 2018

Samling, blå uke 37

Da var det i gang med en ny samlingsuke. Denne uken var det tegning og collage som stod på agendaen. Uheldigvis var jeg syk den ene dagen, så fikk kun delta på den ene dagen av denne samlingen. Læreren hadde en kort presentasjon av ulike bildemanipuleringsprogram på pc/mac. Videre så vi litt på proposisjonene i et menneskeansikt. Dette viste seg å være veldig matnyttig for vår neste hjemmeoppgave.


Etter lunsj startet gjorde vi litt praktiske oppgaver. Vi startet med å en valørøvelse med en blyant, hvor 10 ruter skulle skraveres fra lyst til mørkt. Dette synes jeg var veldig vanskelig. Jeg opplevde spesielt de første rutene som vanskelig. Jeg gikk flere ganger frem og tilbake, før jeg sa meg fornøyd.


Deretter fikk vi i oppgave å tegne et lyssatt eple. Jeg har aldri interessert meg for tegning, da jeg føler dette er noe jeg over hode ikke mestrer. Nedenfor kan du se bilde av tegningen min. Jeg tegnet på et akrylark, som jeg i ettertid fant ut at ikke var noe gustig. Arket var veldig "rugglete". Jeg ble på ingen måte fornøyd med tegningen, men dette var en fin øvelse i skyggelegging.


Etter tegneøvelsene, gikk vi i gang med å lage en collage/moodboard. Vi hadde tatt med blader hjemmefra, og klipte og limte på et A3 ark. Dette var gøy! Oppgaven gikk ut på å klippe ut bilder og farger vi likte fra blader. Nedenfor ser du bilde av min collage. Som du kanskje ser, er jeg veldig glad i interiør. Dette var en fin øvelse for inspirasjon til diverse oppgaver og ligende.


Når dagen gikk mot slutten, fikk vi presentert en ny hjemmeoppgave. Oppgaven gikk selvsagt ut på å lage 15 skisser, inkludert en ferdig tegning på ett A3 ark. Tanken på at tegning var den nye hjemmeoppgaven var ikke særlig god. Dette på bakgrunn av mitt forhold til tegning. Men det var ikke annet å gjøre enn å dra hjem å øve seg, og ikke ta sorgene på forskudd :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Refleksjoner rundt spikking i skolen

I dette innlegget skal jeg reflektere rundt det å ha spikking i kunst og håndverk på grunnskolen. Jeg tenker at flere lærere er svært skepti...