søndag 9. desember 2018

Hjemmeoppgave: Amuletter og talismaner

Da vi hadde praksis i uke 46 og 47, var jeg innom universitetet der læreren vår ga oss veiledning dersom vi ønsket. Jeg kom endelig i gang med smykkeoppgaven. Læreren viste meg hvordan jeg kunne lage små runde ringer jeg skulle bruke til kjedet. Jeg startet med å surre en messing wire inn på en stang. Jeg valgte stang ut fra størrelsen jeg skulle ha på ringene. Deretter saget jeg på tvers av ringene, og slik ble det små ringer til :) Nedenfor ser du bilder av prosessen.



Etter endt praksis, satt jeg meg ned å prøve ut ulike anheng jeg ville ha. Jeg tredde perlene inn på en perlestilk, og øvet meg på å lage et "øye" på perlestilken.






På bildet ovenfor har jeg slått bokstaven "m" og et hjerte i et rundt anheng med pregstempel. Jeg fylt inn farge i bokstaven og hjertet med en svart tusj, som er beregnet til dette. "m" står for mamma og hjertet for kjærlighet.



Deretter begynte jeg å prøve meg på selve kjedet. Jeg startet med å lage "S"-formede symboler av messing wire. Jeg brukte en rundtang og flattang for å lage formene.




Jeg lagde et par sånne, men ble aldri helt fornøyd.. Fikk de aldri i samme størrelse eller fasong. Mens jeg lagde disse, laget jeg en som lignet litt på evighetstegnet, og kom dermed på idéen om å lage evighetstegnet i kjedet, basert på Aase Texmon Ryghs kunst, isteden for det jeg først hadde tenkt.


Deretter bandt jeg disse sammen med ringene jeg hadde saget ut.



Deretter festet jeg en lås i ringene på den ene enden av smykket, og flere ringer i den andre enden, slik at jeg kan regulere omkretsen på smykket.  Smykket symboliserer min evige kjærlighet til min mamma. Her er bildet av det ferdige resultatet:



Disse verktøyene har jeg benyttet meg av; bitetang, flattang og rundtang.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Refleksjoner rundt spikking i skolen

I dette innlegget skal jeg reflektere rundt det å ha spikking i kunst og håndverk på grunnskolen. Jeg tenker at flere lærere er svært skepti...